Inga kärleksbrev idag heller
”fortsatt framgångsrik kostnadsanpassning och löpande effektiviseringar”

*Scroll down for English.

 marika troili inga kärleksbrev idag heller




Trådbunden bok, mjukpärm, 177 sidor, 16 x 23 cm, 1:a upplagan 600 ex, 2:a upplagan 500 ex. Grafisk design: Henrik Grimner.

Beställ boken (180kr + porto) från konstfrämjandet genom att kontakta niklas.ostholm@konstframjandet.se

Boken finns också att köpa i Stockholm på Konst:ig bokhandel och Konsthall C, i Norrköping på Arbetets Museum och Verkstad Konsthall, i Göteborg på Göteborgs Konstmuseum och i Malmö på Skånes Konstförening.

I flera år har Marika Troili, konstnär och timanställd brevbärare, följt Posten och sett brevbäraryrket förändras. I boken Inga kärleksbrev idag heller undersöks vad som händer med yrkesstolthet och kunskap när ett företag försöker effektivisera sin verksamhet genom oräkneliga omorganisationer. Boken samlar konstnärens egna iakttagelser och upplevelser tillsammans med intervjuer av postanställda, citat från företagets offentliga kommunikation, och andra historiska och samtida källor för att försöka beskriva den stundtals absurda vardagen.

Boken är utgiven i samarbete med Folkrörelsernas Konstfrämjande och med stöd av stiftelsen Längmanska Kulturfonden. Grafisk design av Henrik Grimner.

Frida Sandström skriver på kunstkritikk.se om boken:

"I en etnobiografisk undersökning av postväsendets nedmontering, har konstnären Marika Troili tagit fram ett läsbart objekt vars anlete är svårt att släppa med blicken. Boken är rolig, och precis lika torftig som en tom påse av säckväv. Med en omvänt kursiverad stämpelskrift utransoneras företagets, som nu heter Postnord, ledord mellan sidor av personliga reflektioner och intervjuer med kollegor. Bredvid inslag från postväsendets avtryck i skönlitteraturen, skär orden «Posten måste fram» ett vasst jack i den potentiella nostalgi som läsningen likväl kan frammana. Genom att klarlägga verksamhetens lingvistiska praktiker, som med fördel kunde läsas tillsammans med Viktor Klemperers LTI – Tredje rikets språk, möjliggör Troili en läsning av dagens nedmonteringar och privatiseringar. Att det är just posten som Troili väljer att behandla beror på hennes egen, tioåriga verksamhet som brevbärare, vilket hon i bokens inledning förklarar som räddningen för en annars underbetald eller obetald konstnärlig verksamhet. Med objektet som ett konkret exempel på dessa arbetsförhållanden, och på posten som en representant för en demokratisk, kommunikativ och ekonomisk kris, är de farsartade utsnitten om försvunna fruktkorgar eller en statlig verksamhet som går runt på reklamintäkter, ett hoppfullt blåmärke."

 Marika Troili, inga kärleksbrev idag heller

 Marika Troili, inga kärleksbrev idag heller

 Marika Troili, inga kärleksbrev idag heller

 Marika Troili, inga kärleksbrev idag heller

 Marika Troili, inga kärleksbrev idag heller

 Marika Troili, inga kärleksbrev idag heller

 Marika Troili, inga kärleksbrev idag heller

 Marika Troili, inga kärleksbrev idag heller

 Marika Troili, inga kärleksbrev idag heller

English:

The artist book Inga kärleksbrev idag heller (No love letters today, either) is a layered archive of an extended and immersive research process rooted in artistic fieldwork, conjoined with a series of methods that have resonances with autoetnography and sociology. Marika Troili has systematically gathered self-reflexive narratives about work at the postal service, and contextualised it in the wider socio-economic landscape with interviews, archival research, corporate communication discourse analysis, and documentary photography. The outcome is an investigation into modes of subjectivation at the contemporary workplace and the critical tracing of how economic processes of continuous adjustments, restructurings, and always impending redundancy are communicated. The specific contribution of this diffractive methodology is a vision that embraces both the personal and larger scales of political economy, all the while resisting abstractions of the late capitalism and generalisations of social theory. Instead, in the tradition of feminist critical writing, the narrative remains determinedly embodied and embedded into the real conditions of labour.(The book is only available in Swedish.)